FADHILAT DAN KELEBIHAN MAULID

Standard

Al-Imam Ibnul Jauzi r.a. berkata:

“Antara kelebihannya adalah:

  • Keamanan sepanjang tahun
  • Akan tertunai segala hajat

Sultan al-’Arifin Al-Imam Jalaluddin as-Suyuti r.a., di dalam kitabnya, Al-Wasa’il Fi Syarhi Asy-Syama’il berkata:

“Rumah atau masjid atau tempat yang dibacakan Maulid Nabi Muhammad SAW, penghuninya akan dikerumuni oleh para malaikat dan dirahmati Allah.

Sesungguhnya malaikat-malaikat…

Ø Al-Mutawwaqun bin-nur (Yang berkalungkan cahaya iaitu Jibrail, Mika’il, Israfil, Qirba’il dan Ina’il),

Ø As-Soffun (Malaikat yang berbaris-baris)

Ø Al-Haffun (Malaikat-malaikat yang mengililingi arasy) dan

Ø Al-Kurubiyyun (Malaikat-malaikat yang menolong orang yang dalam kesusahan)

…akan memohon keampunan bagi orang yang menjadi sebab kepada pembacaan Maulid Nabi SAW.

Rumah orang Islam yang dibacakan Maulid Nabi SAW di dalamnya akan dihindarkan oleh Allah daripada penghuninya:

  1. Kemarau
  2. Wabak penyakit berjangkit
  3. Kebakaran
  4. Penyakit
  5. Bala bencana
  6. Kebencian
  7. Kedengkian
  8. Pandangan mata yang jahat
  9. Kecurian
  10. Jika dia meninggal dunia, maka akan dimudahkan baginya untuk menjawab pertanyaan Munkar dan Nakir.
  11. Dan kelak, dia akan berada di tempat yang utama di syurga, di sisi Allah, Maharaja yang Maha Berkuasa.”

Rujukan: I’naah At-Tolibin (Al-’Allamah Al-Bakri Muhammad Syatha r.a.)

Advertisements

12 PESANAN LUQMAN AL-HAKIM

Standard

Luqman al-Hakim adalah orang yang disebut dalam Al-Qur’an dalam surah Luqman [31]:12-19 yang terkenal kerana nasihat-nasihatnya kepada anaknya. Ibnu Katsir berpendapat bahwa nama panjang Luqman ialah Luqman bin Unaqa’ bin Sadun. Sedangkan asal usul Luqman, beberapa ulama berbeza pendapat. Ibnu Abbas menyatakan bahwa Luqman adalah seorang tukang kayu dari Habsyi. Riwayat lain menyebutkan ia bertubuh pendek dan berhidung mancung dari Nubah, dan ada yang berpendapat ia berasal dari Sudan. Dan ada pula yang berpendapat Luqman adalah seorang hakim pada zaman Nabi Daud.

 

Berikut adalah nasihat beliau kepada anaknya yang boleh menjadi pengajaran dan teladan untuk kita semua:

 

    1. Wahai anakku! Elakkan dirimu daripada berhutang kerana berhutang itu akan menjadikan dirimu dihina di waktu siang hari dan menjadikanmu gelisah di waktu malam hari.
    2. Wahai anakku! Sekiranya kedua ibu bapamu memarahimu kerana sesuatu kesalahan yang kamu lakukan, maka kemarahan mereka itu seperti baja yang menyuburkan tanaman.
    3. Wahai anakku! Engkau akan dapat merasakan betapa beratnya ketika mengangkat batu yang besar atau besi yang padat tetapi ada yang lebih berat daripada itu apabila kamu mempunyai jiran tetangga yang jahat.
    4. Wahai anakku! Tidaklah dinamakan kebaikan sekalipun kamu sibuk mencari dan mengumpul ilmu pengetahuan tetapi tidak pernah mengamalkannya. Perbuatan ini tidak ubah seperti seorang pencari kayu api yang sentiasa menambah timbunan kayunya sedangkan ia tidak mampu untuk mengankatnya.
    5. Wahai anakku! Berhati-hatilah terhadap tutur bicaramu dan sentiasalah bermanis muka nescaya kamu akan disenangi dan disukai oleh orang yang berada di sekelilingmu. Perumpamaannya seolah-olah mereka telah mendapat barang yang amat berharga daripadamu.
    6. Wahai anakku! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuatkan ia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya, berwaspadalah kamu terhadapnya.
    7. Wahai anakku! Bila kamu mempunyai teman yang karib, jadikanlah dirimu sebagai seorang yang tidak mengharapkan sesuatu pun daripadanya sebaliknya biarlah temanmu itu sahaja yang mengharapkan sesuatu daripadamu.
    8. Wahai anakku! Jagalah dirimu selalu supaya tidak terlalu condong kepada dunia dan segala kesenangan dan kemewahannya kerana Allah tidak menciptakan kamu hanya untuk kehidupan di dunia. Ketahuilah tidak ada makhluk yang lebih hina selain daripada mereka yang telah diperdayakan oleh dunia.
    9. Wahai anakku! Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang soleh dan berilmu. Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan tunujuk ajar darinya. Sesungguhnya nasihat daripada mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.
    10. Wahai anakku! Bila kamu menerima dua undangan, satu majlis perkahwinan dan satu lagi majlis takziah kematian, maka utamakanlah majlis kematian kerana dengan menghadiri majlis ini akan mengingatkankan kamu kepada kampung akhirat, sedangkan dengan menghadiri majlis perkahwinan akan mengingatkan kamu kepada keseronokan dunia sahaja.
    11. Wahai anakku! Jangan kamu melantik seseorang yang bodoh menjadi utusanmu. Jika tiada siapa yang lebih cerdas, pintar dan bijak maka yang sebaliknya dirimu sendirilah yang menjadi utusan.
    12. Wahai anakku! Orang yang bersedia untuk mendengar nasihat dan bimbingan daripada orang lebih alim, maka dia layak untuk mendapat penjagaan daripada Allah tetapi bagi orang yang insaf dan sedar setelah menerima teguran maka dia layak untuk mendapat kemuliaan daripada Allah.

Sahabat sejati Islam20161002184642

Apa yang saya perlukan untuk penuhkan hidup ini?

Standard

Assalamualaikum semua,

Apa yang kita kena ingat adalah jaga hubungan kita dengan Allah, cinta akan Allah. Camne ye nak tunjukkan rasa cinta kita kat Allah? Haa, camni caranya, kita kena ikut sunnah Rasulullah. Check out ayat ni,

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {31}3

Maksudnya:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Nampak tak? Allah kata kalau kita semua ikut Nabi Muhammad, Allah bukan sahaja balas cinta kita pada Allah tetapi Allah juga akan ampunkan dosa kita. Nampak tak kasih sayang dan sifat pengampun Allah?

Nak dekatkan diri kat Allah, cuba bangun untuk solat tahajjud. Paling malas 2 rakaat, sertakan dengan doa. Ingat doa pada waktu malam time semua orang tido adalah time waktu mustajab untuk berdoa, doa tu direct terus sampai kat Allah.

Solat sunat qabliyah sebelum subuh, lebih bernilai daripada seisi dunia.

Solat subuh dan isyak berjemaah. Sama macam kita beribadah sepanjang malam. Korbankanlah sikit masa korang tu untuk pergi masjid. Saya pun x de lah perfect sangat, tapi at least try la, lawan nafsu tido korang tu.

Semua solat berjemaah kalau boleh. Fadhilat 27 kali ganda.

Zikir pagi & petang, Tasbih, istighfar, selawat. InsyaAllah Allah akan buka jalan keluar bagi kesusahan korang dan bagi rezeki yang tak terlintas pun kat korang. Selawat 100 kali sehari, InsyaAllah Allah akan permudahkan korang untuk bertemu jodoh dan Allah akan ampunkan dosa kecil korang sekaligus korang akan dpt syafaat daripada nabi time akhirat nanti.

Baca yasin. semua urusan korang dipermudahkan pada hari tu. Masalah selesai.

Solat dhuha sekurang-kurangnya 4 rakaat. Rezeki diberkati dan dilancarkan.

Doa untuk ibu bapa yang penat menjaga dan melayan segala kerenah kita.

Solat sunat witir, semua ibadah akan sampai pada Allah dalam keadaan tersusun.

Baca al-Waqiah lepas Asar, tak akan kebulur.

As-Sajadah dan Al-Mulk sebelum tidur, peneman kita dalam kubur.

dan doa untuk kawan-kawan senyap2 tanpa pengetahuan diorang. Malaikat akan doakan sekali sama dgn doa korang kat kawan. Nak dipendekkan cerita, what goes around come around. Sebenarnya penting korang doa kat kawan dan doa kawan kat korang.

Tu jelah untuk saya share time ni, semoga nasihat dan tazkirah ni bermanfaat kat korang. Bagitau kat orang lain, korang akan dapat pahala sebab kembangkan dakwah agama Allah.

Lagi satu, kalau saya ada tersalah silap dalam artikel ni (dan lain-lain gak), jangan lupa komen or emel saya (iqmal3@outlook.com). Tak semua orang perfect kan.

Assalamualaikum.

Ingatan untuk korang

Adab dengan al-Quran

Standard
  • Ikhlaskan niat kerana Allah
  • Membaca Istiazah
  • Membaca Basmalah
  • Membersihkan mulut (bersiwak, bersugi)
  • Memakai pakaian yang bersih lagi suci
  • Membaca dalam keadaan berwudhuk
  • Membaca dengan tartil (bertajwid)

Firman Allah,

ورتل القران ترتيلا

Maksudnya, …Dan bacalah Al-Quran dengan Tartil (perlahan-lahan). Surah Qaf:4

  • Tadabbur, baca dengan khusyuk.
  • Tidak diselangi dengan percakapan kecuali menjawab salam.
  • Berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW

Tip untuk menjadi anak soleh

Standard

Berikut dicadangkan beberapa tip untuk menjadi anak yang solah:

  1. Berbuat baik kepada ibu bapa adalah perintah Allah SWT.
  2. Mencontohi akhlak nabi dan rasul.
  3. Menyedari bahawa tiada ibu bapa yang mahukan keburukan buat anaknya.
  4. Patuhi perintah ibu bapa.
  5. Berbuat baik kepada kerabat dan rakan ibu bapa yang telah meninggal dunia.
  6. Berdoa kepada kedua-dua ibu bapa.
  7. Berbakti dan berkhidmat kepada ibu dan bapa.

CIRI-CIRI ILMU YANG BENAR

Standard

Ilmu yang benar akan menjadikan kita manusia yang bertakwa dan beriman kepada Allah SWT.

  1. Ilmu yang dapat memantapan iman
  2. Ilmu yang tidak membawa kepada kesesatan
  3. Ilmu yang membentuk akhlak dan sifat terpuji
  4. Ilmu yang dapat membangunkan kehidupan menusia seperti perubatan dan teknologi maklumat
  5. Ilmu yang boleh tingkatkan martabat umat Islam